Recente artikelen...

zenderpakket

zenderpakket

De gemiddelde Nederlander kijkt nog 2 uur per dag naar lineaire televisie. Daarmee is de ‘gewone’ televisie, waarop zenders op gezette tijden bepaalde programma’s uitzenden, nog altijd de populairste vorm van videoconsumptie. Maar met 39% van de kijktijd van consumenten is het marktaandeel niet meer wat het is geweest.

Uit het onderzoek ‘Video behaviour of Dutch consumers’ van  Telecompaper blijkt dat televisie kijken op zichzelf populairder is dan individuele andere opties, zoals Netflix, Youtube of downloads. Maar 61% van de kijktijd van consumenten wordt wél over deze andere opties verspreid, en daarmee lijkt het televisiekijken zoals we dat van vroeger uit kennen dus wel degelijk in het geding te komen. Vooral omdat het aandeel van de concurrenten van de lineaire televisie slechts een half jaar geleden nog op 53% lag.

De invloed van de jongeren

De grootste verschillen tussen individuele consumenten, zo blijkt uit het onderzoek met 6.600 participanten, ligt in de leeftijd. Nederlanders die de 50 gepasseerd zijn kijken 140 minuten per dag naar lineaire televisie, terwijl tieners nog maar de helft daarvan aan de buis gekluisterd zitten. Deze trend zagen we eerder al in de Verenigde Staten, waar jongeren massaal hun tv-abonnementen opzeggen, of zelfs nooit een abonnement nemen. In plaats daarvan kijken ze uitsluitend naar hun zelf geselecteerde content op internet, Netflix of via downloads.

Netflix vs

Een à-la-cartemenu om ‘cord cutting’ te voorkomen

Nederlandse providers nemen initiatieven om dit zogenoemde cord cutting (het metaforische doorknippen van de tv-kabel) voor te zijn. Want hoewel in Nederland de meeste mensen nog gewoon een tv-abonnement hebben, zal ook hier de kabel doorgeknipt worden als er niet ingespeeld wordt op de behoeftes van de consument. En deze behoefte houdt in dat men zelf wil bepalen wanneer er waar naar gekeken wordt.

Magine, aanbieder van OTT tv-diensten, heeft onlangs al een flexibel abonnementsmodel geïntroduceerd, ‘TV for Me’. Grote providers hebben nog geen flexibel zenderaanbod , maar passen hun diensten inmiddels wel zo aan dat abonnees aan een stuk minder vastigheid verbonden zijn. Zo heb je bij het zenderpakket van Vodafone de mogelijkheid om je abonnement gratis aan te passen, keuze uit 100 extra zenders en je hebt een maandelijks opzegtermijn.

Tele2 wil zich vooral richten op een lagere prijs door een kleiner zenderpakket aan te bieden en de prijsvechter heeft daarom onlangs een zogenaamd Light-pakket geïntroduceerd. Het nieuwe, lichte pakket bestaat uit de 20 populairste zenders in Nederland en is ongeveer 2 euro per maand goedkoper dan het basispakket. Dat is nog niet heel erg veel, maar dat heeft er ook mee te maken dat het pakket van 20 zenders moet worden aangevuld met 10 regionale zenders om aan de eisen van de mediawet te voldoen. Met het nieuwe pakket kan de klant echter wel voor het eerst voor een beperkter pakket kiezen en  als de mediawet zou worden aangepast zou dat in de toekomst tot grotere kortingen kunnen leiden.

Wat is de toekomst van lineaire tv?

Consumenten hebben dus steeds minder behoefte aan een televisieabonnement en kiezen steeds vaker voor over-the-top tv. Hierbij staat ook de markt van tv-reclame onder druk. Tijdens het Mediapark Jaarcongres in juni was er veel aandacht voor de enorme groei van inzet van video en het online tv kijken. Hier werd de vraag ‘hoe lineaire TV toekomstbestendig blijft‘ centraal gesteld.  Er werd vastgesteld dat alleen met een sterke combinatie van online platformen en nieuwe vormen van reclame lineaire tv nog lang voort kan blijven bestaan.

TV is nog niet dood, maar het dak lekt – Jan Riemers van Zoomin.TV

Gelukkig zijn er nog voldoende kansen en wordt er op tijd ingespeeld op deze verandering in de wereld van televisie. Zo ziet de NPO ook een verschuiving in kijkgedrag en kondigde het al NPO Plus aan. In onderstaande video wordt er gesproken over dit probleem op het Mediapark Jaarcongres 2015.

Reacties zijn gesloten.