Recente artikelen...

tv kijken

tv kijken

Nederlanders willen steeds meer zelf bepalen welke videocontent ze op welk moment bekijken, en hiermee lijkt het ‘gewone’ televisiekijken in populariteit in te leveren aan diensten zoals Netflix. Daarom gaat de Nederlandse overheid onderzoek doen naar de mogelijkheden voor televisiezenderpakketten die precies op de consument zijn afgestemd.

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reageert met een brief aan de Tweede Kamer op een eerder ingediende motie, waarin verzoek werd gedaan tot een onderzoek naar de mogelijkheden van samengestelde zenderpakketten. Dekker zal door de verwachtingen van de consument te analyseren en ervaringen vanuit het buitenland erbij te betrekken  een advies opstellen. Samen met het ministerie van Economische Zaken, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (de toezichthouder op de Mediawet) worden vervolgens de mogelijkheden en behoeftes besproken.

Waarom het onderzoek?

De tegengestelde belangen van ministerie en de aanbieders op deze markt (zoals Vodafone, KPN en HBO) zijn groot genoeg om een compromis te zoeken. Marktpartijen, aan de ene kant, vrezen voor de verliezen van reclame-inkomsten die ze zullen lijden én het verlies aan abonnementen, terwijl de overheid meent dat er met de Mediawet 2008, waarin een aangepast zenderpakket toegestaan is, al een opening tot verbetering is. Maar omdat aanbieders in hun standaardpakket minimaal 30 tv-zenders moeten aanbieden, met bepaalde Nederlandse en Vlaamse televisiezenders, is de vrijheid van de aanbieders minder groot dan het lijkt.

De reden dat juist de overheid, en niet de grote spelers als UPC of Vodafone, deze onderzoekstaak oppakt, is dus omdat de wettelijke gronden verkend moeten worden. De Mediawet schrijft wel voor dat het aanbieden van een soort à-la-cartemenu is toegestaan, maar momenteel zijn hier nog veel andere regels aan verbonden. Dekker wil onderzoeken of aanpassing van de Mediawet mogelijk is, waardoor binnen dezelfde doelstelling meer vrijheid voor de marktpartijen (en daarmee de consument) gerealiseerd kan worden. Naar aanleiding van het onderzoek zal een voorstel tot wijziging van de Mediawet naar de Kamer gestuurd worden.

Reacties zijn gesloten.